SPIRU C. HARET
(15.02.1851,
Iași –
17.12.1912)
-
Matematician
de talie internațională,
și-a dedicat viața dezvoltării învățământului
românesc;
considerat drept cel mai de seamă ministru al
învățământului
pe care l-a avut România în perioada antebelică.
-
1862-1869 – studii secundare la Colegiul „Sf. Sava”
din București;
-
1869-1874 – cursuri la Facultatea de Științe – secția fizică-matematică, a
Universității din
București.
-
1874 – obține, prin concurs, o bursă pentru Paris și susține din nou
licența în matematică
la
Universtiatea din capitala Franței, iar în 1875 obține licența în fizică.
-
Haret a fost al patrulea român doctor în matematică și primul la Universitatea
Sorbona.
Întors în țară este numit profesor suplinitor la catedra
de mecanică rațională de laFacultatea
de Științe a Universității București, după câteva luni fiind titularizat. La un an de la numirea ca profesor
începe îndelungata sa activitate în administrația învățământului românesc:
-
1882-1884 – membru în Consiliul Permanent al Instrucției;
-
1883-1884 – inspector general al școlilor, calitate în care redactează un Raport asupra învățământului secundar cu
mare ecou în epocă.
-
1885-1888 – Secretar general în Ministerul Instrucției;
-
1879 – a fost ales Membru corespondent al Academiei Române, iar în 1892
Membru al
Academiei;
-
Mai 1896 – raportor al Legii
învățământului primar și primar normal de sub ministeriatul
lui Petre
Poni;
-
Din 1897 – ocupă în trei rânduri funcția de ministru al Instrucției și Cultelor:
31.03.1897-
11.04.1899; 14.02.1901-22.12.1904;
31.03.1907-28.12.1910. În 1901 și 1903 publică ample rapoarte către rege asupra
activității ministerului.
În perioada în care el s-a aflat la
conducerea învățământului românesc au fost adoptate trei legi ale
învățământului: Legea învățământului
secundar și superior (23.03.1898), Legea
învățământului profesional (1899), Legea
pentru școlile de copii mici (1909).
-
1910 – în “Mecanique sociale”
propune o explicare a fenomenelor sociale prin
introducerea aparatului matematic.
Savantul român considera că în societate acționează trei factori: economic, intelectual
și moral.
Prin
Legea învățământului secundar din 1898 cele
două grade de învățământ au dobândit o organizare și orientare mai adecvată
noilor cerințe ridicate de dezvoltarea economică
și culturală a României la sfârșitul secolului al XIX-lea .
Printre
prevederile legii din 1898 referitoare la învățământul superior apare și cea
care privea înființarea seminarului
pedagogic ca instituție de pregătire a corpului didactic pentru
învățământul secundar.
În activitatea sa, Haret a fost
ghidat în permanență de o serie de principii de politică școlară, întemeiate la
rândul lor pe principii pedagogice.
Sursa: Larousse
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu