ARTA EDUCAȚIEI
Pedagogia este un sistem complex de cunoştinţe care nu poate fi tratat exclusiv după
mijloacele ştiinţei, ale filosofiei, ideologiei sau artei. Autorul a identificat
două mari stratificări, demarcate prin „obstacole epistemologice": între
preştiinţă şi ştiinţă, pe de o parte, între ştiinţă şi metaştiinţă, pe de alta.
Pe
lângă această primă departajare pe verticală se face și distincţia dintre arta
şi ştiinţa educaţiei.
Etimologic,
termenul “artă”
sugerează o meserie sau o profesie (lat. „ars, artis" = talent, pricepere,
meserie, îndemanare). În pedagogie, cuvântul „artă" se foloseşte, în
funcţie de context, ca sinonim pentru îndemanare profesională, tehnologie,
meserie şi cunoaştere estetică a faptelor educative.
Arta
educației cunoaște trei sensuri: pedagogia
artizanală (sau practică), pedagogia artistică (sau estetică) şi pedagogia
comprehensivă (sau hermeneutică).
Putem deosebi trei mari direcţii ale
„artei educaţiei":
1.
în sensul tehnologic, arta şi ştiinţa
educaţiei apar ca două referinţe opozabile. Dacă ştiinţa educaţiei
desemnează
cunoştinţele obiective şi verificabile, arta cuprinde tehnicile deduse din
această
ştiinţă
.
2.
Sensul estetic rezultă din antiteza
cunoaştere conceptuală / cunoaştere intuitivă. Este opoziţia
dintre
cunoaşterea adevărului şi cunoaşterea frumosului.
3.
Sensul psihologic al artei educaţiei
se referă la relaţiile intersubiective dintre educatori şi educaţi, la
mecanismele
de proiecţie interpersonală prin empatie, simpatie, comuniune simbolică şi
rezonanţă afectivă.
A. Pedagogia artizanală
Această
„artă"consideră educaţia ca o măiestrie, o îndemanare practică sau un meşteşug
transmis de la o generaţie la alta. O astfel de pedagogie spontană se
caracteriza prin câteva elemente: producţie pe scară mică, eficienţă imediată,
păstrarea riguroasă a secretului profesional, încredere desăvarşită în propria metodă,
transmitere din tată în fiu.
În
prezent, pedagogia artizanală nu se mai bucură de acelaşi prestigiu ca altădată,
una dintre cauzele acestui lucru fiind faptul că termenul „artizanal" are
conotații depreciative care sugerează o activitate de meşteşugar, de diletant în
materie. Pe de altă, profesorii dețin o pregătire specializată şi fundamentată
teoretic, încat o abordare artizanală din partea acestora ar fi nepotrivită.
Pedagogia
artizanală sugerează şi alte aspecte, deficitare din societate, aducând o
abordare mai apropiată de realitate şi o anumită modestie în ceea ce priveşte
limitele şi posibilităţile educaţiei. Ea pune accentul pe partea practică a
educației, considerând drept esențial momentul desfășurării propriu-zise a
procesului instructiv-educativ.
De asemenea, acest tip de pedagogie pune în
evidență unele din valorile tradiţionale ale profesiunii didactice: creaţia
spontană, încrederea în metodă, solidaritatea profesională, mândria locală,
recursul la înţelepciune.
Termenul
de pedagogie practică a fost introdus la inceputul secolului, de Durkheim în
Franţa şi Willmann în Germania.
B.
Pedagogia artistică
Cea
de a doua variantă a „artei educaţiei" readuce în discuţie antinomia
dintre cunoaşterea ştiinţifică şi cunoaşterea artistică, cele două forme
simetrice ale cunoaşterii armonizându-se: educaţia implică în egală măsură o
cunoaştere analitică, indirectă şi conceptuală, ştiinţifică, şi o cunoaştere
sintetică, directă şi intuitivă, artistică.
Din
perspectivă estetică, „arta şi ştiinţa educaţiei" sunt efectul unei
confuzii
mascate de
un stereotip: este confuzia dintre pedagogie şi obiectul său. Acţiunea educativă
angajează formele cunoaşterii sensibile : armonia, frumosul, transcendenţa,
comunicarea empatică, sublimarea, fuziunea subiect-obiect, transfigurarea metaforică
etc. Dar pedagogia nu este o acţiune, ci
o
disciplină normativă consacrată acestei acţiuni: ea poate fi deci cel mult
ştiinţa unei arte, deci o estetică a educaţiei. Această abordare estetică este
justificată și de faptul că educația are toate caracteristicile unei opere, ale
unei creaţii spontane, situaţiile educative fiind ele însele o creaţie
perpetuă: ele nu se repetă niciodată identic şi se adaptează mereu persoanelor
participante. Mai mult, se poate spune că educaţia nu operează niciodată cu
„adevăruri", în sensul limitat pe care îl accept ştiinţa pozitivistă. Ea
utilizează mai degrabă categorii ideale, proiecte şi imagini: educaţia este
miracol, devenire şi speranţă. Acesta este și motivul pentru care formarea
omului se dezvăluie ca o experienţă estetică prin care nu se descoperă un
adevăr
preexistent, ci se proiectează o stare de perfecţiune şi armonie. Educatorii nu
sunt niciodată indiferenţi şi neutri faţă de „obiectul" lor: din contră, îi
atribuie o valoare care transcende caracteristicile lui fizice imanente.
În
cultura greacă pedagogia era numită „paideia", acest termen fiind în
esenţă o categorie estetică.
Contrar
sensului tradiţional al educaţiei, paideia nu se limitează la procesul de
instruire conştientă sau la pregătirea tinerilor pentru a se implica social
într-o comunităţi. Paideia constă mai degrabă în a da formă însăşi vieţii:
considerând fiecare situaţie de viaţă ca un mijloc de a se construi pe sine şi
ca o parte a unui proces mai vast de conversiune a faptelor în valori, a procedeului
în scop, a speranţelor şi proiectelor în rezultate. Studiile mai noi au intărit
această interpretare, ajungând la o exagerare: proiectele de lecţii au devenit
adevărate scenarii didactice. Ca şi la teatru, însă, „publicul" nu este
niciodată acelaşi: elevii sunt diferiţi de la o „stagiune" la alta şi
chiar de la o „reprezentaţie" la alta. La rândul său, profesorul-actor are
de fiecare dată o altă prestaţie, de la un spectacol la altul, mijloacele sale expresive
sunt tot mai variate.
Fără
public, fără participarea elevilor, interacţiunea profesor-elev s-ar deregla. La
fel ca şi în teatru, unde cunoştinţele teoretice despre ştiinţa interpretării
sau indicaţiile regizorului nu sunt
suficiente,
tot aşa şi în predare nu este de ajuns să cunoaştem psihologia copilului sau
regulile ideale ale metodei: aceste precepte trebuie însufleţite, trebuie
completate de arta dedublării didactice.
Profesorul
nu este, totuşi, o vedetă. El işi asociază auditoriul care, adeseori, îi
completează şi sancţionează
replicile.
Predarea este o comunicare reversibilă în care rolul elevului este complementar
rolului profesorului. Elevul se proiectează şi el într-un rol; el acceptă o
convenţie instituţională şi regulile vieţii şcolare.
Pedagogia
comprehensivă
Unul
dintre obstacolele epistemologice ale ştiinţelor umane este aspiraţia la integralitate.
Această viziune globală a omului este revendicată de fiecare ştiinţă umană în
parte: pornind de la studiul unor fenomene particulare (viaţa psihică,
relaţiile sociale, limbajul), psihologia, sociologia şi lingvistica ne propun,
fiecare, propria sa versiune a „omului total".
În
cazul pedagogiei, care şi ea revendică un „obiect" vast, extrem de
complex, dilemma insurmontabilă este dacă putem avea acces la totalitate cu
mijloacele tradiţionale ale ştiinţei. Pentru a depăşi acest obstacol, unii autori
au propus un hibrid epistemologic care să înglobeze atât cunoaşterea faptelor,
cât şi înţelegerea semnificaţiei de ansamblu.
Acest
mod de cunoaştere se apropie de cea de a treia semnificaţie a „artei
educaţiei", sensul psihologic, interpersonal şi hermeneutic. Este arta de
a înţelege motivaţia şi maniera de
a fi a
partenerilor, prin dinamică eu-celălalt, proiecţie interpersonală şi empatie.
Este arta de a se transpune în personalitatea elevilor, de a le sesiza
aspiraţiile şi problemele, arta de a trata pe ceilalţi nu ca „obiecte"
pasive, ci ca subiecţi şi coparticipanţi la opera pedagogică.
În
concluzie, atunci
când caracterizăm un elev nu trebuie să ne bazăm pe produsele sale anterioare
nici pe mediul social din care provine, ci pe descrierea precisă a
comportamentului său şi a conduitei sale, dar şi pe situaţiile în care se
manifestă acest comportament şi această conduită, specificul acelei situaţii.
Pentru realizarea acestor lucruri profesorul trebuie să-și pună în evidență
abilitățile de cadru didactic eficient, ceea ce implică și argumentează ideea
că pedagogia este o artă.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu