sâmbătă, 18 ianuarie 2014

PEDAGOGIA - CONCEPT, GENEZĂ, EVOLUŢIE, CARACTERISTICI; SISTEMUL ŞTIINŢELOR EDUCAŢIEI

                                                                 
Pedagogia: 
esenţial: este ştiinţa care se ocupă cu studiul fenomenului educativ în ansamblul său;
descriptiv: este ştiinţa care studiază scopul, sarcinile, conţinutul, metodele, formele de realizare a educaţiei;
etimologic provine din grecescul,,paideia”=dezvoltare armonioasă; ,,paidos” = copil şi ,,agoge” = a conduce/îndruma;
istoric a evoluat de la îndrumare la artă,apoi la ştiinţă diversificată.

Din punct de vedere interdisciplinar, pedagogia este considerată:
·          Filosofie a educaţiei deoarece educaţia este considerată o operă spirituală;
·          Ştiinţă deoarece studiază elevul,educaţia şi dezvoltarea sa,etc.
·      Artă pentru că foloseşte şi îmbină armonios noţiuni teoretice cu metode pedagogice,adaptează metodele după elev,doreşte formarea personalităţii acestuia;
·          Tehnică şi inginerie deoarece foloseşte tehnici de formare a omului.

Idealul educaţional a cunoscut de-a lungul istoriei o serie de modificări astfel:
1.     în antichitate era ,,kalokagathonul”=om frumos,bine făcut la corp şi suflet;
2.     renaşterea aminteşte de omul universal;
3.     urmează perioada susţinerii dezvoltării armonioase integrale;
4.     omul social (E.Durkheim)
5.     omul de mâine este idealul contemporanilor (Milaret)

Tipuri de proces de învăţământ:
o   verbalist – informativ (antichitate);
o   informativist (evul mediu);
o   livresc (renaştere);
o   formativ - educativ (epoca modernă)
Tipuri de metode: - maieutica socratică la greci; lectura la romani, conversaţia şi demonstraţia în iluminism, activitatea practică, de laborator - epoca  modernă.



Pedagogia poate fi:  
 - preşcolară, şcolară, a adultului, experimentală, a culturii, socială, pedagogie specială etc.

2. Sistemul ştiinţelor educaţiei este un sistem pluridisciplinar, alcătuit din totalitatea disciplinelor ştiinţifice care au ca obiect de activitate fenomenul educaţional.
          În cadrul sistemului ştiinţelor educaţiei avem de a face cu un fenomen de interacţiune şi interdependenţă între ştiinţele componente sub forma unor relaţii de tip interdisciplinar, intradisciplinar şi multidisciplinar.

Sistemul ştiinţelor educaţiei cuprinde:
1.     din perspectivă interdisciplinară legături ale pedagogiei cu: psihologia,sociologia, antropologia, istoria,biologia,filosofia etc.
2.     din perspectivă intradisciplinară pedagogia preşcolarului, a şcolarului mic, cea comparată, teoria educaţiei, curriculum etc.

3.     din perspectivă multidisciplinară metodica predării: psihologiei, biologiei, antropologiei, sociologiei etc.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu