Pedagogia:
- esenţial: este ştiinţa care se ocupă cu studiul fenomenului educativ în ansamblul său;
- descriptiv: este ştiinţa care studiază scopul, sarcinile, conţinutul, metodele, formele de realizare a educaţiei;
- esenţial: este ştiinţa care se ocupă cu studiul fenomenului educativ în ansamblul său;
- descriptiv: este ştiinţa care studiază scopul, sarcinile, conţinutul, metodele, formele de realizare a educaţiei;
- etimologic
provine din grecescul,,paideia”=dezvoltare armonioasă; ,,paidos”
= copil şi ,,agoge” = a conduce/îndruma;
- istoric
a evoluat de la îndrumare la artă,apoi la ştiinţă diversificată.
Din punct de vedere interdisciplinar, pedagogia este
considerată:
·
Filosofie
a educaţiei deoarece educaţia este considerată o operă spirituală;
·
Ştiinţă
deoarece studiază elevul,educaţia şi dezvoltarea sa,etc.
· Artă
pentru că foloseşte şi îmbină armonios noţiuni teoretice cu metode
pedagogice,adaptează metodele după elev,doreşte formarea personalităţii
acestuia;
·
Tehnică
şi inginerie deoarece foloseşte tehnici de formare a omului.
Idealul educaţional a cunoscut de-a lungul istoriei o
serie de modificări astfel:
1. în antichitate era ,,kalokagathonul”=om
frumos,bine făcut la corp şi suflet;
2. renaşterea aminteşte de omul universal;
3. urmează perioada susţinerii dezvoltării
armonioase integrale;
4. omul social (E.Durkheim)
5. omul de mâine este idealul contemporanilor (Milaret)
Tipuri de proces de învăţământ:
o
verbalist
– informativ (antichitate);
o
informativist
(evul mediu);
o
livresc (renaştere);
o
formativ -
educativ (epoca modernă)
Tipuri de metode: - maieutica socratică la greci; lectura la romani, conversaţia
şi demonstraţia în iluminism, activitatea practică, de laborator - epoca modernă.
Pedagogia poate fi:
- preşcolară, şcolară, a adultului, experimentală, a culturii, socială, pedagogie specială etc.
- preşcolară, şcolară, a adultului, experimentală, a culturii, socială, pedagogie specială etc.
2. Sistemul ştiinţelor educaţiei este un sistem pluridisciplinar, alcătuit din
totalitatea disciplinelor ştiinţifice care au ca obiect de activitate fenomenul
educaţional.
În cadrul sistemului
ştiinţelor educaţiei avem de a face cu un fenomen de interacţiune şi
interdependenţă între ştiinţele componente sub forma unor relaţii de tip
interdisciplinar, intradisciplinar şi multidisciplinar.
Sistemul ştiinţelor educaţiei cuprinde:
1. din perspectivă interdisciplinară legături ale
pedagogiei cu: psihologia,sociologia, antropologia, istoria,biologia,filosofia
etc.
2. din perspectivă intradisciplinară pedagogia
preşcolarului, a şcolarului mic, cea comparată, teoria educaţiei, curriculum
etc.
3. din perspectivă multidisciplinară metodica
predării: psihologiei, biologiei, antropologiei, sociologiei etc.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu