vineri, 24 ianuarie 2014

MARIA MONTESSORI - Biografie

MARIA MONTESSORI
(31.08.1870, Chiravalle – 06.06.1952. Norwijk am See, Olanda)



- figură de frunte a pedagogiei reformatoare de la începutul secolului XX, pionieră a luptei pentru drepturile copilului și ale femeii
- prima femeie medic din Italia.
- a întreprins numeroase studii medicale, antropologice, psihiatrice și pedagogice asupra copiilor deficienți.
- 1907 – deschide prima grădiniță într-un cartier sărac din Roma, în care își va pune în aplicare concepțiile pedagogice noi.
- înființează și o școală primară, realizând o reform conceptuală care reclamă o schimbare totală a școlii și personalității profesorului. Această reformă se distinge prin faptul că ea nu a pornit de la principii și programe, ci de la observație, nu de la scopuri de atins, ci de la realitatea complex și profundă care caracterizează copilul.
            Principiile pedagogiei montessoriene: observarea, libertatea și activitatea copilului.
            Observarea se face cu ajutorul materialului educativ, a fi liber și activ însemna pentru copii dreptul de a mânui voluntar obiectele menite să-i satisfacă nevoile de activitate. Copiii lucrează singuri, având o disciplină activă, independentă în viața practică și o dezvoltare progresivă a inteligenței. Materialul educativ permite exerciții analitice, motorii și senzoriale care constituie primul “aliment rațional” al spiritului.
            Maria Montessori pleacă de la ideea că problema practică a educației constă în a oferi sufletului copilului un mediu ambient lispist de obstacole care să permită ca tot ceea ce este frumos în sufletul omului să iasă la iveală.
 De asemenea, pedagogia Montessori promovează ideea grupelor cu copii de vârste diferite. Să înveți de la ceilalți, să descoperi diferitele nevoi ale copiilor mai mici sau mai mari și să-ți dezvolți în mod natural sentimental de respect și într-ajutorare constituie o experiență importantă în Școala Montessori.
Pentru a pune în aplicare o astfel de școală copiii trebuie să se poată mișca liber în timpul lecțiilor. Ei trebuie să învețe să se miște fără să-I deranjeze pe ceilalți, respectându-le activitatea. Maria Montessori nu era de acord cu băncile care deformează trupul și spiritual și nici cu pauzele obligatorii introduse la 45 de minute, copiii fiind lăsați să desfășoare activitatea atât timp cât doresc. Materialele noi sunt învățate prin manipulare și experimentare.
Prima grădiniță Montessori (“Casa dei Bambini”) a avut un foarte mare success, astfel încât ideile aplicate aici s-au răspândit în toate țările europene precum și pe alte continente.
Pedagogia montessoriană apare și în România, în prima jumătate a secolului XX.
-          1930-1940 – în România se manifestă o adevărată mișcare montessoriană, creată de
elevii direcți ai Mariei Montessori, și de adepții pedagogiei sale, care au aderat la curentele noi din pedagogia epocii.






Păun, Emil. Potolea, Dan.(2008). Științele educației – Dicționar enciclopedic. București: Editura Sigma.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu